web analytics
ΕπικαιροΠολιτισμος

Η εξίσωση ανθρώπων και ζώων στο όνομα της οικολογίας, κι η σχέση της με την υγειονομική δικτατορία

Αυτή η αποκρουστική υποτίμηση των συνανθρώπων μας πρέπει να σταματήσει

Οι υγειονομικοί που δεν δίνουν προτεραιότητα στους ανθρώπους σε σχέση με τα ζώα μπορούν να βιοποριστούν ως κτηνίατροι, αλλά δεν είναι ασφαλές να ασχολούνται με ανθρώπους. Είναι καιρός, όσοι πιστεύουν στην εγγενή και απροσμέτρητη αξία κάθε ανθρώπου, να βρουν τη φωνή τους και να ξαναχτίσουν τους θεσμούς μας πάνω σε αυτή τη βάση. Η δημόσια υγεία πρέπει να εξυψώνει την ανθρώπινη υπόσταση, όχι να την υποβαθμίζει 

του *David Bell

Υπάρχουν διάφοροι βαθμοί αποδεκτής παραφροσύνης, αλλά σε γενικές γραμμές δεν θα θέλατε ένα άτομο που πιστεύει ότι ένας βάτραχος έχει την ίδια εγγενή αξία με τη μητέρα σας να διαχειριστεί το Αλτσχάιμερ της. Δεν θα θέλατε ένα άτομο που εξισώνει την αξία της κόρης σας με αυτή ενός αρουραίου να αποφασίσει εάν θα πρέπει να της χορηγηθεί ένεση με ένα φάρμακο που βρίσκεται ακόμα υπό δοκιμή, όπως ένα εμβόλιο mRNA. Ή ενδεχομένως να το κάνατε, καθώς μπορεί να συμφωνείτε με το άρθρο του Lancet τον Ιανουάριο του 2023 που τα εξισώνει, επιμένοντας:

«Όλες οι ζωές είναι ίσες και άξιες της ίδιας φροντίδας».

Όποιο και αν είναι το σύστημα αξιών που εφαρμόζετε στους άλλους ανθρώπους, είναι σημαντικό να κατανοήσετε ότι η διεθνής δημόσια υγεία κυριαρχείται επί του παρόντος από μια τέτοια ρητορική, αν όχι από ένα τέτοιο σκεπτικό. Αυτό το γεγονός θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την κοινωνία, και την υγεία σας, για τις επόμενες δεκαετίες.

Το Lancet είναι ένα από τα διεθνή ιατρικά περιοδικά με τη μεγαλύτερη επιρροή. Το παραπάνω απόσπασμα δεν έχει παρθεί εκτός πλαισίου. Το άρθρο συνιστά πράγματι να αλλάξουμε τον τρόπο διαχείρισης της κοινωνίας,

«Ακολουθώντας μια θεμελιωδώς διαφορετική προσέγγιση απέναντι στον φυσικό κόσμο, μια προσέγγιση στην οποία ανησυχούμε τόσο για την ευημερία των μη ανθρώπινων ζώων και του περιβάλλοντος, όσο και για τους ανθρώπους».

Για να καταλάβετε πού κατέληξε η δημόσια υγεία τα τελευταία χρόνια και γιατί μπόρεσε να συμβεί αυτή η αντίδραση στον Covid, είναι σημαντικό να ξεχωρίσετε αυτό το σύντομο άρθρο. Γιατί άραγε οι επαγγελματίες της υγείας συνέστησαν να στερηθούν τα παιδιά το δικαίωμα να παίζουν μαζί και να εξαναγκαστούν οι έγκυες γυναίκες να εμβολιαστούν με νέα φαρμακευτικά προϊόντα που περνούν στο έμβρυό τους; Η απάντηση βρίσκεται εν μέρει στο δόγμα που κυριαρχεί πλέον στους θεσμούς της υγείας και στα περιοδικά που ισχυρίζονται ότι τους ενημερώνουν.

Η επίτευξη της ισότητας μέσα από την υποβάθμιση της ανθρώπινης υπόστασης

Η άποψη ότι η ανθρώπινη υγεία επηρεάζεται από το περιβάλλον είναι τόσο παλιά όσο και η ίδια η κοινωνία. Η ετικέτα «One Health» επικολλήθηκε σε αυτή την άποψη πριν από μερικές δεκαετίες, για να συμπεριλάβει τα οφέλη της προσέγγισης της δημόσιας υγείας με πιο οικολογικά ολιστικό τρόπο. Η φυματίωση των βοοειδών θα επηρεάσει λιγότερο τον άνθρωπο εάν ελέγχεται πιο αποτελεσματικά στα βοοειδή. Η ανθρώπινη ευημερία θα ωφεληθεί εάν η διατήρηση των δασών διατηρεί τις τοπικές βροχοπτώσεις και τη σκιά, βελτιώνοντας τη φυτική και τη ζωική παραγωγή. Λίγοι θα διαφωνούσαν.

Πολλές θρησκευτικές πεποιθήσεις τρέφουν επίσης μεγάλη εκτίμηση για τη φύση. Οι ζαϊνιστές και ορισμένες βουδιστικές σχολές υποστηρίζουν ότι οι άνθρωποι πρέπει να ελαχιστοποιούν τις βλάβες σε οποιοδήποτε ζώο, διατηρώντας αυστηρές χορτοφαγικές δίαιτες και λαμβάνοντας μέτρα για να αποφευχθεί η θανάτωση ακόμη και των γαιοσκώληκων. Ο Ιουδαϊσμός και τα σχετικά δόγματα υποστηρίζουν ότι όλη η φύση είναι έργο του Θεού και, ενώ οι άνθρωποι έχουν κυριαρχία πάνω στα ζώα, έχουν επίσης την υποχρέωση να φροντίζουν τον κόσμο που δημιούργησε ο Θεός. Αυτές οι θρησκείες διατηρούν μια αυστηρά ιεραρχική άποψη.

Η διαφορά με το τρέχον δόγμα του One Health είναι ότι υπερβαίνει το σεβασμό της φύσης, φτάνοντας στο να θεωρεί ότι οι άνθρωποι είναι απλώς ένα από τα πολλά ίσα πλάσματα. Το One Health εν έτει 2023, όπως εξηγεί το Lancet , περιλαμβάνει «μια επαναστατική αλλαγή προοπτικής». Οι συντάκτες του Lancet ζητούν, συγκεκριμένα, τα ζώα να θεωρούνται ισότιμα με τους ανθρώπους, παραμερίζοντας την «καθαρά ανθρωποκεντρική» ή ιεραρχική άποψη που έχουν άλλες θρησκείες που σέβονται τη φύση.

Αυτή η επιμονή στην ισότητα μεταξύ των ειδών είναι το σημείο όπου η τρέχουσα επιχειρηματολογία της φιλοσοφίας One Health αρχίζει να χαλάει. Η διατήρηση ενός οικοσυστήματος (κάτι καλό) απαιτεί την πρόκληση τρομακτικού πόνου και ταλαιπωρίας σε πολλούς από τους κατοίκους του από άλλα ζώα (κάτι τρομερό για τα θύματα). Δεν μπορείτε να έχετε και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο. Έτσι, εάν θέλετε τα ζώα να αντιμετωπίζονται όπως οι άνθρωποι, είτε διαχωρίστε τα ζώα από τους φυσικούς θηρευτές τους, είτε αφήστε τους ανθρώπους στη δριμεία σκληρότητα της φύσης.

Το Lancet αρχίζει με την έκκληση να αποτελέσει παράδειγμα η φροντίδα των αυτόχθονων πληθυσμών για τη γη . Στη συνέχεια, υποστηρίζει να καταργήσουμε τα κατά τόπους διαιτολόγια που κυριαρχεί το κρέας, παραθέτοντας τα λόγια της Επιτροπής EAT-Lancet:

«να ακολουθήσουμε μια δίκαιη προσέγγιση συνιστώντας στους ανθρώπους να απομακρυνθούν από μια διατροφή με βάση τα ζώα, σε μια διατροφή με βάση τα φυτά, η οποία όχι μόνο ωφελεί την ανθρώπινη υγεία, αλλά και την υγεία και την ευημερία των ζώων».

Η «ευημερία» των ζώων, κατά τη γνώμη του Lancet , εξυπηρετείται καλύτερα από τη βία της σαβάνας, όπου τα βοοειδή ξεκοιλιάζονται ζωντανά από τα σαρκοφάγα ζώα. Αυτή η αφελής άποψη για τους αυτόχθονες πληθυσμούς και τη φύση έχει την οσμή του πολιτισμικού πατερναλισμού των ρομαντικών της Βικτωριανής εποχής. Πολλοί αυτόχθονες πληθυσμοί, μαζί με είδη που κυμαίνονται από νυφίτσες μέχρι τζάγκουαρ, θα ελπίζουν να μεταφέρουν το «κεφάλαιο» τους κάπου αλλού.

Το να ανησυχείς «τόσο για την ευημερία των μη ανθρώπινων ζώων» όσο και για τους ανθρώπους («οικολογική ισότητα» στη γλώσσα του Lancet ) είναι μια επικίνδυνη θέση. Ισότητα σημαίνει ότι όλα τα ζώα και οι άνθρωποι πρέπει να έχουν ίσα δικαιώματα ή αποτελέσματα. Σε συνέπεια με αυτό το σκεπτικό, η διαχείριση της διαλογής τραυματιών (triage) σε ένα δυστύχημα σε αυτοκινητόδρομο θα πρέπει να σταθμίζει μια σοβαρά τραυματισμένη κατσίκα (ή ένα κουνέλι) έναντι ενός σοβαρά τραυματισμένου ανθρώπου, και να μην κάνει διακρίσεις με βάση το είδος. Εάν η κατσίκα είναι πιο πιθανό να ανταποκριθεί στις πρώτες βοήθειες, σώστε την και αφήστε τον άτυχο άνθρωπο στην τύχη του. Αν και το Lancet μπορεί να έχει αυτή την άποψη, οι περισσότεροι άνθρωποι θα εκλάβουν κάτι τέτοιο ως υποβάθμιση των ανθρώπων. Η φιλοσοφία One Health, ωστόσο, εκτείνεται πολύ πέρα ​​από το Lancet και εντάσσεται στις προτεινόμενες συμφωνίες για τις πανδημίες με τις οποίες ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και άλλοι ελπίζουν να αυξήσουν τον έλεγχό τους επί της δημόσιας υγείας παγκοσμίως.

Εάν ο κλάδος της δημόσιας υγείας βλέπει πραγματικά τον κόσμο μέσα από αυτό το πρίσμα, τότε το κοινό θα πρέπει να εξετάσει εάν μπορεί να του εμπιστευτεί οποιαδήποτε επιρροή ή εξουσία. Εάν βλέπουν τον κόσμο διαφορετικά, τότε θα πρέπει να σταματήσουν αυτή την ψευδή ρητορική. Η ιδέα ότι οι συνάνθρωποί μας πρέπει να τοποθετούνται σε υψηλότερο επίπεδο από τα ζώα διέπει σχεδόν όλα τα ανθρώπινα συστήματα ηθικής. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι Κώδικες της Νυρεμβέργης που αναπτύχθηκαν αφ’ ότου το ιατρικό επάγγελμα οδήγησε στην υποβάθμιση της ανθρώπινης ιερότητας, πριν και κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου.

Η ανάκτηση της ανθρώπινης υπόστασης

Εγώ, προσωπικά, δεν θα εμπιστευτώ την ευημερία των παιδιών μου στα χέρια ανθρώπων που τα θεωρούν στο ίδιο επίπεδο με τα τρωκτικά που τακτικά παγιδεύω και σκοτώνω. Θέλω να ελαχιστοποιήσω το τραύμα που προκαλώ σε αυτά τα τρωκτικά και θέλω να δω τα διάφορα είδη τους να ευδοκιμούν στη φύση, αλλά δεν επιθυμώ να σέρνονται πάνω στα κρεβάτια των παιδιών μου. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τα σκοτώνουμε, γιατί διαφορετικά ευδοκιμούν στο περιβάλλον στο οποίο ζούμε και δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα, όπως θα μπορούσαν να την έχουν οι συντάκτες του Lancet, να διατηρούμε ένα σπίτι πλήρως απρόσβλητο από τρωκτικά.

Η φιλοσοφία One Health, ως αναγνώριση των στενών δεσμών μεταξύ της ανθρώπινης υγείας και της υγείας του περιβάλλοντος, δεν είναι κάτι καινούργιο. Η φροντίδα και η αγάπη για τη φύση επίσης δεν είναι κάτι καινούργιο, και είναι μια υγιής κατάσταση στην οποία μπορεί κανείς να ζήσει. Η ελαχιστοποίηση της ρύπανσης και η διατήρηση της ποικιλομορφίας είναι ένα σημαντικό μέρος αυτής της κατάστασης. Το ίδιο, παρεμπιπτόντως, είναι και το να τρώμε κρέας. Οι τίγρεις της Σιβηρίας και τα κανίς συμφωνούν.

Μια ορθολογική προσέγγιση του One Health δεν απαιτεί έναν φανταστικό κόσμο στον οποίο οι γαζέλες, τα λιοντάρια, οι ύαινες και οι άνθρωποι πίνουν από το ίδιο φλιτζάνι. Δεν έχει καμία σχέση με έναν κώδικα ιατρικής συμπεριφοράς στον οποίο η ζωή μιας νυφίτσας σταθμίζεται έναντι της ζωής ενός μωρού. Μόλις βγήκαμε από τρία χρόνια κατά τα οποία καινοφανή φάρμακα δοκιμάστηκαν μαζικά σε παιδιά και εγκύους, και που οι διαπλεκόμενοι επενδυτές πλούτισαν μέσω του εξαναγκασμού εκατομμυρίων ανθρώπων. Αυτή η αποκρουστική υποτίμηση των συνανθρώπων μας πρέπει να σταματήσει.

Οι επαγγελματίες του κλάδου της υγείας που δεν δίνουν προτεραιότητα στους ανθρώπους σε σχέση με τα ζώα μπορούν να βιοποριστούν ως κτηνίατροι, αλλά δεν είναι ασφαλές να ασχολούνται με ανθρώπους. Είναι καιρός, όσοι πιστεύουν στην εγγενή και απροσμέτρητη αξία κάθε ανθρώπου, να βρουν τη φωνή τους και να ξαναχτίσουν τους θεσμούς μας πάνω σε αυτή τη βάση. Η δημόσια υγεία πρέπει να εξυψώνει την ανθρώπινη υπόσταση, αντί να την υποβαθμίζει.

*Ο David Bell, Senior Scholar στο Brownstone Institute, είναι ιατρός δημόσιας υγείας και σύμβουλος βιοτεχνολογίας στον τομέα της παγκόσμιας υγείας. Είναι πρώην ιατρός και επιστήμονας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), Επικεφαλής Προγράμματος για την ελονοσία και τις εμπύρετες ασθένειες στο Foundation for Innovative New Diagnostics (FIND) στη Γενεύη της Ελβετίας και Διευθυντής Global Health Technologies στην Intellectual Ventures Global Good Fund στο Bellevue, WA, ΗΠΑ.

Πηγή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *